Maatwerktraining accountmanagement & teamontwikkeling bij AKOS

Onlangs had Polestar Company het voorrecht om een maatwerktraining Accountmanagement & Teamontwikkeling te verzorgen voor het team van ingenieurs- en adviesbureau AKOS. Met meer dan 55 jaar ervaring en vestigingen in Apeldoorn, Heerenveen en Haarlem, is AKOS een toonaangevende partner in de Nederlandse maakindustrie. Hun expertise in projectsupport, development & engineering, projectmanagement, procesoptimalisatie en interim-management maakt hen bij uitstek een “go-to” partner voor duurzame samenwerking. Meer weten over de dienstverlening van AKOS? Bezoek hun website: www.akos.nl

Klantgerichtheid als kern van succes
De directie van AKOS schakelde Polestar Company in om het commerciële team te begeleiden bij het nóg verder versterken van hun vermogen om altijd te denken en handelen vanuit het perspectief van de klant. Dit klantgerichte denken is niet alleen een kernwaarde van AKOS, maar ook een cruciale succesfactor in hun dienstverlening.

We ontwikkelden een maatwerktraining die volledig aansloot bij de behoeften en ambities van het team. Tijdens de training, verdeeld over vier niet aaneengesloten dagen, hebben we o.a. thema’s behandeld zoals strategische klantanalyse, effectief relatiebeheer en het bouwen van langdurige klantloyaliteit. Het programma richtte zich niet alleen op het overbrengen van inzichten, maar ook op het stimuleren van onderlinge samenwerking en het ontwikkelen van praktische oplossingen.

Door best practices te delen en het team uit te dagen om nieuwe strategieën te bedenken, is een solide basis gelegd om klantrelaties verder te verdiepen en proactief in te spelen op de uitdagingen en behoeften van klanten. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de visie van AKOS om duurzame en langdurige samenwerkingen te creëren, in een complex en continu veranderend speelveld.

Inspelen op een complexe wereld
AKOS opereert in een dynamische omgeving waarin de uitdagingen van de moderne VUCA-wereld (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) continu voelbaar zijn. Klanten worden geconfronteerd met onzekerheden, complexe vraagstukken en een snel veranderende markt. Dit vraagt om een partner die niet alleen technisch inhoudelijk sterk is, maar ook strategisch meedenkt en flexibel kan schakelen.
AKOS speelt hierop in door haar technische expertise te combineren met een diep begrip van de behoeften van haar klanten. Dit betekent dat verder wordt gekeken dan alleen naar technische oplossingen en dat actief wordt ingezet op duurzame en strategische samenwerkingsrelaties.

Collectief leiderschap als fundament
Een van de meest onderscheidende aspecten van AKOS is het principe van collectief leiderschap. Dit principe vormt de basis van hoe het commerciële team – waarvan overigens ook de tweehoofdige directie zélf deel uitmaakt- functioneert: Niet hiërarchisch, maar met gedeelde verantwoordelijkheid. Gebaseerd op de “wijsheid” van de groep als geheel stelt dit model hen in staat om snel te schakelen, complexe problemen vanuit meerdere invalshoeken te benaderen en oplossingen te bieden die zowel efficiënt als toekomstbestendig zijn. Het resultaat? Een samenhangende en flexibele aanpak die perfect aansluit bij de uitdagingen én kansen van de moderne maakindustrie. Polestar Company ondersteunde AKOS in het verder ontwikkelen van deze aanpak, waardoor het team nog beter in staat is om gezamenlijk te denken en handelen in het belang van de klant.

Een bijzonder moment
De training werd afgesloten met een krachtig symbolisch gebaar: de deelnemers reikten elkáár hun certificaten uit. Dit moment, volledig in lijn met de cultuur van AKOS, benadrukte niet alleen de teamspirit, maar ook het gedeelde eigenaarschap en de trots binnen het team.

Het was een eer en een genoegen om vanuit Polestar Company bij te dragen aan dit traject en te zien hoe het team van AKOS zich vol enthousiasme blijft ontwikkelen om hun klanten optimaal te ondersteunen.